Kaffka Margit: Színek és évek; Hangyaboly



Idáig semmit nem olvastam tőle, csak most a Színek és évek, és a Hangyaboly című kisregényét. Bevallom a könyvespolcon porosodott a könyv, és "jobb híjján" elkezdtem olvasni.
A Színek és évek kellemes csalódást okozott, mivel én szeretem a "visszaemlékezéses" regényeket. Egy idős asszony meséli el az életét, egy dzsentri lány életét. Megismerhetjük az 1800-as évek végén élő nők helyzetét, lehetőségét. Kaffka egy főszereplővel 2 életet mutatt be, mivel az asszony kétszer megy férjhez. Az első férje jólétet biztosít számára, de öngyilkosságával a szegénységbe süllyed, amiből egy másik házassággal szeretne kijutni. Nem sikerül, csak egy rossz házasság "jön össze". Kaffka reálisan mutatja be az akkori asszonyi függőséget, a cselédsorba sülyedést a saját házasságban. Nekem tetszett.

A Hangyaboly egy zárda életét mutatja be, azaz egy főnökasszony választást kísérhetünk figyelemmel. Intrikák, cselszövések a cél érdekében, miközben a zárdában található tanítóképző diákok is akaratlanul részese, szemtanúja lesz a "harcnak". Érdekes, ahogy bemutatja a zárdában található "fülledt érzelmeket", már már leszbikusság jelenlétét fedezem fel, ugyanakkor a papok és a növendékek között is valami erotikus "cicázás" létezik. Az biztos, hogy Kaffka nem szerethette a zárdákat, mert a "fülledt érzelmek" mellett, a pénzszerzés is megjelenik az apácák között, ami valljuk be, nem olyan "apácás". Ezt is el kell olvasni!

Megjegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Népszerű bejegyzések